Globalizacja dla gigantów
Globalizacja, w zależności od punktu widzenia, może być zarówno zjawiskiem pozytywnym, jak i negatywnym. To właśnie powoduje spór teoretyków, którzy, jak to zwykle w nauce bywa, nie potrafią jednoznacznie określić wartości danego zjawiska.
Jednym z często krytykowanych elementów globalizacji jest jej wymiar gospodarczy. Wspomniany wyżej proces może nieść ze sobą ogromne korzyści.
Sprawia, że światowy rynek staje się coraz obszerniejszy, a wymiana dóbr i towarów jest możliwa na wyjątkowo szeroką skalę. W ten sposób szansę na zaistnienie w świecie handlu zyskują również firmy pochodzące z lekceważonych dotychczas krain geograficznych.
Obecny stan rzeczy powoduje także wzrost konkurencyjności cen oraz poszerzanie się możliwości wyboru ze strony konsumenta. Mogłoby się więc wydawać, że globalizacja gospodarcza jest szansą dla wielu osób pracujących w branży handlowej.
Niestety, nie oddziałuje ona pozytywnie na lokalne biznesy, które nie mają siły przebicia na rynku światowym. Znacząco wpływa na rozwój „gigantów” – wielkich korporacji, które odnoszą coraz to bardziej znaczące sukcesy, podbijając coraz to nowe rynki, jednocześnie niszcząc drobnych przedsiębiorców.